Over deze blog en disclaimer

Zelf lees ik geregeld (en graag, ik geef het toe) een (wetenschappelijk) artikel over onderwijs.
Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar inzichten uit de cognitieve psychologie. Welke leerstrategieën kunnen toegepast worden door studenten en lesgevers om het leren efficiënt en effectief te laten verlopen?

Lezen doe ik ook in het kader van mijn opleiding Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit van Nederland (intussen afgestudeerd :-). In die zin is het doornemen en trachten te begrijpen van wetenschappelijke, meestal Engelstalige literatuur, dan ook een oefening voor mezelf.

Op deze manier hoop ik ook een klein steentje bij te dragen aan het toegankelijker maken van literatuur voor collega-lesgevers, door de informatie letterlijk en figuurlijk te vertalen.

Doelen van deze blog zijn dan ook:
  • mezelf oefenen in het lezen van (anderstalige) wetenschappelijke literatuur;
  • interessante bronnen en inzichten toegankelijker maken voor collega's;
  • wetenschappelijke inzichten toetsen aan en ingang doen vinden in de klaspraktijk.
Opmerkingen en bedenkingen:
  • mijn vertaalslag kan incorrect zijn. Feedback is steeds welkom en zal met plezier en vermelding opgenomen worden in blogposts;
  • het vertalen vindt plaats in de context van mijn eigen hoofd en achtergrond. Onbedoelde of bedoelde kleuring in een post is dus mogelijk. Indien bedoeld, zal steeds aangegeven worden dat het gaat om een eigen bedenking en niet die van een auteur;
  • mijn doel is niet een pleidooi houden voor de enige echte waarheid;
  • verwijzingen naar extra literatuur kunnen achter een betaalmuur zitten, of inzichten zijn die ik uit een boek heb. Naar literatuur zal steeds volgens APA richtlijnen gerefereerd worden;


Reacties