Over hoge dropout cijfers en veranderende leerintenties tijdens het volgen van MOOC's

Feedback geven of bedenkingen formuleren? Lees misschien eerst deze disclaimer of Over deze blog.

Introductie

MOOCs (een MOOC is een Massive Open Online Course, het betreft gratis online pakketten die door iedereen kunnen gevolgd worden en in principe gericht zijn op grote groepen deelnemers; eigen toevoeging) werden in eerste instantie een grote toekomst voorspeld. Na verloop van tijd wijzigde dit enthousiasme eerder in teleurstelling; zeker als er gekeken werd naar de hoge uitvalcijfers, die in sommige gevallen tot wel 95% opliepen.
De teleurstelling is deels te wijten aan de vergelijking van een MOOC met traditionele lessen, waar vroegtijdig afhaken als falen bestempeld wordt.
Het artikel stelt dat een lessenreeks afwerken tot het einde en een certificaat behalen, misschien niet het uitgangspunt moet zijn als het MOOCs betreft. De focus dient mogelijks eerder te liggen op het doel van de deelnemer: werd dat bereikt?

Het doel van de deelnemer is echter niet steeds een goede voorspeller, aangezien er een veelheid aan factoren (al dan niet MOOC gerelateerd) deze intenties kan beïnvloeden.
Doel van het onderzoek beschreven in het artikel is om al dan niet succesvol zijn in een MOOC beter te begrijpen, alsook het formuleren en eventueel herformuleren van intenties door deelnemers indien er zich tijdens de MOOC belemmeringen voordoen in het volgen ervan.
Resultaten kunnen er mogelijks toe bijdragen deelnemers te ondersteunen in het bereiken van hun individuele doelen in het volgen van een MOOC.

Link naar het volledige artikel "Intention-Behavior Dynamics in MOOC Learning; What Happens to Good Intentions Along the Way?" van Henderikx, Kreijns, & Kalz (2018).

Theoretisch kader

In het artikel wordt het kader van Reasoned Action Approach gehanteerd om het dynamisch proces van leren van de deelnemers in kaart te brengen. Het betreft een proces van het vormen van intenties voor het volgen van een MOOC, deze intenties eventueel omzetten in gedrag, zo mogelijks intenties herfomuleren, omgaan met moeilijkheden in het volgen van de MOOC en uiteindelijk de MOOC verlaten/beëindigen.
Hierbij kunnen lerenden zich slechts in één van de fases bevinden en vindt er een 'trigger' plaats om over te gaan naar een ander stadium. Een 'trigger' kan een hindernis zijn (niet voldoende tijd hebben). Hierdoor dient de deelnemer te copen met de belemmering, wat kan leiden tot verder werken aan vooropgestelde intenties, een herformulering van intenties of eventueel de MOOC beëindigen.

Methode en resultaten

De onderzoekers legden deelnemers aan een MOOC een vragenlijst voor waarin onder andere gevraagd werd of de deelnemers een duidelijke intentie hadden bij aanvang en of deze intentie veranderde tijdens de MOOC. Ongeveer een derde van de deelnemers antwoordde dat hun intentie meer dan eens veranderde en 85% had een duidelijk doel bij aanvang van de MOOC.
Redenen voor veranderde intentie waren onder andere:
  • onderschatting van de tijdsbesteding, te weinig tijd;
  • andere prioriteiten dienden zich aan tijdens de course;
  • veranderingen in leven of werk tijdens de MOOC ...

Discussie en conclusie

De resultaten tonen aan dat lerenden vaak van intentie veranderen tijdens het volgen van een MOOC door hindernissen die zich aandien. In overeenstemming met eerder onderzoek zijn deze belemmeringen veelal niet MOOC gerelateerd.
Verder onderzoek zal moeten aantonen of lerenden die hun doelen herformuleren even succesvol zijn in het bereiken ervan als lerenden die hun doelen niet herformuleren.
Deze en eventuele toekomstige resultaten kunnen ontwikkelaars van MOOCs helpen in het ondersteunen van deelnemers in het bereiken van hun doelen.

Referenties

Henderikx, M., Kreijns, K., & Kalz, M. (2018). Intention-Behavior Dynamics in MOOC Learning; What Happens to Good Intentions Along the Way?. In 2018 Learning With MOOCS (LWMOOCS) (pp. 110-112). IEEE.

KU Leuven. (2018). MOOC's aan de KU Leuven. Verkregen op 29 november ,2018, van https://www.kuleuven.be/mooc

Reacties