Invloed van de principes van zelf-determinatie theorie op de leeruitkomsten in online onderwijs

Feedback geven of bedenkingen formuleren? Lees misschien eerst deze disclaimer of Over deze blog.

In het artikel "Reexamining the impact of self-determination theory on learning outcomes in the online learning environment" (€) onderzoeken Hsu, Wang en Levesque-Bristol (2019) of het voldoen aan gevoelens van autonomie, competentie en sociale verbondenheid een positief effect heeft op leeruitkomsten bij studenten hoger onderwijs in een online leeromgeving.

Meer en meer studenten nemen deel aan een vorm van online lessen (ook buiten de coronacrisis, eigen toevoeging). De uitvalcijfers in deze lessen liggen vrij hoog. Motivatie of het gebrek daaraan kan hierin een bepalende rol spelen. De zelf-determinatietheorie (ZDT) van Ryan en Deci is een bekende theorie aangaande motivatie. Deze werd al vaak onderzocht in conventionele (klas) settings, maar minder vaak in een online context. In dit onderzoek wordt getracht dit hiaat in te vullen en na te gaan of er een invloed is van deze ZDT op de leeruitkomsten van studenten.

Introductie

In het weinige beschikbare onderzoek over het effect van de principes van de ZDT op leeruitkomsten in online leeromgevingen, verwijzen de auteurs naar onderzoek van Chen en Jang (2010) waarin geen positieve relatie tussen ZDT en leeruitkomsten (resultaten, clicks op leermaterialen, ...) gevonden werd. Dit in tegenstelling tot de positieve resultaten in face-to-face klascontexten.

De drie basisbehoeften waaraan volgens de ZDT dient voldaan te worden om ervoor te zorgen dat de kans op persoonlijke groei, intrinsieke motivatie bij studenten toeneemt:

- autonomie: het gevoel van beslissingen te kunnen nemen in het leerproces. Staat niet synoniem voor onafhankelijk zijn gang gaan. Bestaat er in keuzes te geven, of zelfs eenvoudig woordgebruik als 'moeten' te vermijden;
- competentie: het gevoel het gevraagde aan te kunnen, te beheersen. Vooruitgang vaststellen, bijvoorbeeld op basis van verkregen feedback.
- verbondenheid: enerzijds het zich verbonden voelen met medestudenten en leraren. Als leraar te creëren door bereikbaarheid, antwoorden geven op vragen. Maar ook zich het verbonden voelen met de leerstof: waarom is deze inhoud relevant voor mij?

De onderzoeksvraag luidde dan ook (1), wat het verband is tussen bovenstaande drie basisbehoeften volgens de ZDT en meer bepaald (2), als er aan die drie basisbehoeften voldaan wordt, heeft dat dan een positief effect op de leeruitkomsten?

Methode

De onderzoekers brachten volgens hun enkele verbeteringen aan aan de aanpak en invulling van de constructen van Chen en Jang (2010). Ze verrichten hun onderzoek bij 330 universiteitsstudenten in zeven verschillende online lessen.
  • De drie basisbehoeftes werden gemeten gebruik makend van Likert schalen gaande van 1 (strongly disagree) tot 7 (strongly agree).
  • Ook werd gemeten in welke mate de studenten het leerklimaat autonomie-ondersteunend vonden (ook Likert 1-7)
  • Daarnaast werd eveneens de aard van de motivatie bij studenten gemeten, gaande van geen motivatie, over extrinsieke motivatie, naar intrinsieke motivatie.
  • Leeruitkomsten werden enerzijds gemeten door zelfrapportage bij studenten ("I gained nothing at all" => "I gained a great deal") maar ook op basis van de resultaten op tentamens aan het einde van de cursus.
(zie uitgebreide beschrijving van de Methode op pp. 2164-2167)

Resultaten en discussie

De onderzoekers rapporteerden de correlaties tussen alle verschillende gemeten variabelen.

- student-centered online cursussen die de psychologische basisbehoeftes van studenten invulden, bevorderden ZDT- motivatie (intrinsieke) en leeruitkomsten;
- het sterkste 'correlatie-pad' ging van mate van autonomie-ondersteunend leerklimaat naar autonomie, van autonomie naar competentie en vervolgens van daar naar (meer intrinsieke) motivatie. Dit is in lijn met bevindingen in een conventionele face-to-face context;
-  vreemd genoeg vonden de onderzoekers geen positieve correlatie tussen verbondenheid enerzijds en competentie anderzijds. Heeft dit te maken met verbondenheid als minder belangrijke factor in online leeromgeving om een gevoel van competentie te verkrijgen (of is de schaal die gebruikt werd voor het meten van verbondenheid niet geschikt in een online leeromgeving)?
- wel vonden de onderzoekers (in tegenstelling tot Chen en Jang (2010) een significant positief verband tussen ZDT-motivatie en leeruitkomsten. Met andere woorden, voldoen aan de drie basisbehoeften die aan de grondslag liggen van de ZDT kan bijdragen aan een verbetering van de leeruitkomsten in een online leeromgeving.

Het ontwikkelen van online leeromgevingen waarbij rekening gehouden wordt met het creëren van een autonomie ondersteunend leerklimaat (zie hier een voorbeeld van een vragenlijst die daarnaar peilt, eigen toevoeging) waarbij voldaan wordt aan de drie vernoemde basisprincipes, kan aldus bijdragen aan de intrinsieke motivatie van studenten en zo een positief effect hebben op hun leeruitkomsten.

Bron

Hsu, H. C. K., Wang, C. V., & Levesque-Bristol, C. (2019). Reexamining the impact of self-determination theory on learning outcomes in the online learning environment. Education and Information Technologies, 24(3), 2159-2174.

Reacties