Feedback geven of bedenkingen formuleren? Lees misschien eerst deze disclaimer of Over deze blog.
Zeker in online onderwijs, waarbij studenten 'zonder toezicht' thuis aan hun scherm zitten, is het zaak de studietijd zo effectief mogelijk te benutten.
Focus op het werk is daarbij zeker een belangrijk aspect en een uitdaging.
Voor het testing-effect (actief informatie ophalen door (jezelf) te testen is zeker voor het langetermijn onthouden een effectievere studiemethode dan pakweg herlezen of opnieuw bestuderen) bestaan verschillende theorieën. Eén ervan is bijvoorbeeld de retrieval effort hypothesis, waarbij ervan uitgegaan wordt dat een geheugenspoor sterker wordt als er een voorafgaande 'moeilijkere' herinnering van deze info plaatsvond (actief ophalen versus herlezen) (o.a. Pyc & Rawson, 2009)
Peterson en Wissman (2020) bespreken in het artikel 'Using tests to reduce mind-wandering during learning review' (€) het positieve effect van testen op de 'focus' van studenten en de mogelijke leerwinst die daarvan een gevolg is.
Vanaf nu volg ik het artikel, tenzij expliciet anders vermeld.
In twee experimenten werd op basis van zelfrapportage bij studenten nagegaan in welke mate ze afdwaalden bij het opnieuw bestuderen van woordlijsten ofwel (1) door deze opnieuw te bestuderen, of (2), wanneer deze middels free recall actief herinnerd werden.
De auteurs gaan er hierbij van uit dat het testing-effect niet alleen een gevolg is van de actieve herinnering die plaatsvindt bij retrieval practice, maar ook een gevolg van het beperktere 'afdwalen' van studenten bij het zichzelf testen vergeleken met opnieuw studeren. Om leren en onthouden te bevorderen, is het belangrijk te weten hoe het afdwalen van de taak beperkt kan worden.
Hoewel er (in onderzoek) evenveel tijd gespendeerd wordt tijdens herstuderen dan tijdens het zichzelf testen, is het mogelijk dat door de grotere focus tijdens retrieval practice er effectief meer tijd gespendeerd wordt aan de leerstof dan tijdens herlezen.
De onderzoekers verrichtten dus twee experimenten waarbij de opzet grotendeels hetzelfde was (verschil: in experiment 2 werd de retention interval (=periode tussen laatste studiemoment/free recall) verlengd van enkele minuten naar 24 uur, om na te gaan of de resultaten dan nog standhielden).
Participanten kregen woordenlijsten voorgeschoteld, deze konden eerst bestudeerd worden, door iedereen hetzelfde. vervolgens volgde de herstudiefase: voor de ene conditie door de paren opnieuw te bestuderen, voor de andere door zich zoveel mogelijk actief te herinneren. Net zoals in veelvuldig voorgaand onderzoek, bleek de test-conditie op een eindtoets een significant hogere score te behalen dan de herstudie-conditie, in experiment 2 (met een langere periode tussen studiefase en eindtoets). In experiment 1 was er een verschil in het voordeel van de testconditie, maar niet significant, dit is in lijn met voorgaand onderzoek naar het effect van retrieval practice.
Behalve resultaat op de eindtoets, was men in dit onderzoek ook geïnteresseerd in 'focus on the job': dit werd gemeten door de participanten op een schal van 1-5 te laten aangeven hoe moeilijk ze het vonden hun focus te behouden tijdens de verschillende onderdelen van het experiment. Hierbij bleek zowel in experiment 1 als 2 dat participanten in testconditie significant meer gefocust waren (1 of 2 aanduiden op de schaal werd door de onderzoekers beschouwd als gefocust, 3-5 als niet gefocust).
Daarnaast was er een significante correlatie tussen focus en testresultaat in de testgroep (zowel in experiment 1 als 2) en de herstudiegroep (alleen in experiment 2).
- tijdens het zichzelf testen, rapporteren studenten meer focus op de taak dan tijdens het herstuderen;
- herstuderen kost minder moeite dan het zichzelf testen/actief trachten te herinneren en wordt daarom vaak door studenten gekozen als studiestrategie, met alle gevolgen voor focus en onthouden van dien.
De auteurs verwijzen naar een onderzoek waarover ik hier reeds schreef dat als er toch afleiding plaatsvindt, studenten die zichzelf testen hiervoor blijkbaar 'minder vatbaar zijn' dan zij die herstuderen.
NB de auteurs concluderen dat 'focus' niet gemanipuleerd werd en dat er dus geen causaal maar een correlationeel verband aangetoond werd.
Zeker in online onderwijs, waarbij studenten 'zonder toezicht' thuis aan hun scherm zitten, is het zaak de studietijd zo effectief mogelijk te benutten.
Focus op het werk is daarbij zeker een belangrijk aspect en een uitdaging.
Voor het testing-effect (actief informatie ophalen door (jezelf) te testen is zeker voor het langetermijn onthouden een effectievere studiemethode dan pakweg herlezen of opnieuw bestuderen) bestaan verschillende theorieën. Eén ervan is bijvoorbeeld de retrieval effort hypothesis, waarbij ervan uitgegaan wordt dat een geheugenspoor sterker wordt als er een voorafgaande 'moeilijkere' herinnering van deze info plaatsvond (actief ophalen versus herlezen) (o.a. Pyc & Rawson, 2009)
Peterson en Wissman (2020) bespreken in het artikel 'Using tests to reduce mind-wandering during learning review' (€) het positieve effect van testen op de 'focus' van studenten en de mogelijke leerwinst die daarvan een gevolg is.
Vanaf nu volg ik het artikel, tenzij expliciet anders vermeld.
In twee experimenten werd op basis van zelfrapportage bij studenten nagegaan in welke mate ze afdwaalden bij het opnieuw bestuderen van woordlijsten ofwel (1) door deze opnieuw te bestuderen, of (2), wanneer deze middels free recall actief herinnerd werden.
De auteurs gaan er hierbij van uit dat het testing-effect niet alleen een gevolg is van de actieve herinnering die plaatsvindt bij retrieval practice, maar ook een gevolg van het beperktere 'afdwalen' van studenten bij het zichzelf testen vergeleken met opnieuw studeren. Om leren en onthouden te bevorderen, is het belangrijk te weten hoe het afdwalen van de taak beperkt kan worden.
Hoewel er (in onderzoek) evenveel tijd gespendeerd wordt tijdens herstuderen dan tijdens het zichzelf testen, is het mogelijk dat door de grotere focus tijdens retrieval practice er effectief meer tijd gespendeerd wordt aan de leerstof dan tijdens herlezen.
De onderzoekers verrichtten dus twee experimenten waarbij de opzet grotendeels hetzelfde was (verschil: in experiment 2 werd de retention interval (=periode tussen laatste studiemoment/free recall) verlengd van enkele minuten naar 24 uur, om na te gaan of de resultaten dan nog standhielden).
Participanten kregen woordenlijsten voorgeschoteld, deze konden eerst bestudeerd worden, door iedereen hetzelfde. vervolgens volgde de herstudiefase: voor de ene conditie door de paren opnieuw te bestuderen, voor de andere door zich zoveel mogelijk actief te herinneren. Net zoals in veelvuldig voorgaand onderzoek, bleek de test-conditie op een eindtoets een significant hogere score te behalen dan de herstudie-conditie, in experiment 2 (met een langere periode tussen studiefase en eindtoets). In experiment 1 was er een verschil in het voordeel van de testconditie, maar niet significant, dit is in lijn met voorgaand onderzoek naar het effect van retrieval practice.
Behalve resultaat op de eindtoets, was men in dit onderzoek ook geïnteresseerd in 'focus on the job': dit werd gemeten door de participanten op een schal van 1-5 te laten aangeven hoe moeilijk ze het vonden hun focus te behouden tijdens de verschillende onderdelen van het experiment. Hierbij bleek zowel in experiment 1 als 2 dat participanten in testconditie significant meer gefocust waren (1 of 2 aanduiden op de schaal werd door de onderzoekers beschouwd als gefocust, 3-5 als niet gefocust).
Daarnaast was er een significante correlatie tussen focus en testresultaat in de testgroep (zowel in experiment 1 als 2) en de herstudiegroep (alleen in experiment 2).
Conclusie
- afdwalen tijdens het studeren heeft een significant negatief effect op het verwerken/onthouden van leerstof;- tijdens het zichzelf testen, rapporteren studenten meer focus op de taak dan tijdens het herstuderen;
- herstuderen kost minder moeite dan het zichzelf testen/actief trachten te herinneren en wordt daarom vaak door studenten gekozen als studiestrategie, met alle gevolgen voor focus en onthouden van dien.
De auteurs verwijzen naar een onderzoek waarover ik hier reeds schreef dat als er toch afleiding plaatsvindt, studenten die zichzelf testen hiervoor blijkbaar 'minder vatbaar zijn' dan zij die herstuderen.
NB de auteurs concluderen dat 'focus' niet gemanipuleerd werd en dat er dus geen causaal maar een correlationeel verband aangetoond werd.
Bron
Peterson, D. J., & Wissman, K. (2020). Using tests to reduce mind-wandering during learning review. Memory (Hove, England), , 1-6. doi:10.1080/09658211.2020.1748657
Pyc, M. A., & Rawson, K. A. (2009). Testing the retrieval effort hypothesis: Does greater difficulty correctly recalling information lead to higher levels of memory? Journal of Memory and Language, 60(4), 437-447.
Reacties
Een reactie posten