Feedback geven of bedenkingen formuleren? Lees misschien eerst deze disclaimer of Over deze blog.
Retrieval practice of het zich actief leerstof trachten te herinneren na een initieel leermoment, is een effectieve leerstrategie. Vergeleken met bijvoorbeeld herstuderen, bevordert het zeker op langere termijn het leren of onthouden van het geleerde. Retrieval practice (RP) heeft echter ook indirecte effecten, zoals het geven van info aan zowel docent als lerende over de stand van zaken, indien het een ingeburgerde praktijk in de instructie is kan het helpen uitstelgedrag te vermijden en RP kan er toe bijdragen toetsstress te verminderen.
Smith et al. (2016) onderzochten in "Retrieval practice protects memory against acute stress" of studenten op een eindtoets die voorafgegaan werd door een stress-situatie, beter scoorden indien zij bij het studeren RP hadden toegepast of een herstudiemethode.
De participanten werden onderverdeeld in vier condities:
- herstudie zonder stressvolle situatie voorafgaand aan de eindtoets;
- herstudie mét stressvolle situatie voorafgaand aan de eindtoets;
- RP zonder stressvolle situatie voorafgaand aan de eindtoets;
- RP mét stressvolle situatie voorafgaand aan de eindtoets.
Tevens was het verschil tussen de twee RP condities verwaarloosbaar. Volgens de onderzoekers "as though stress had not been present" (de stressed conditie scoorde zelfs iets hoger op de eindtoets afgenomen 25 minuten na de stressvolle gebeurtenis).
Studenten die voorafgaand aan een examen toets-stress ervaren, zouden op basis van deze bevindingen mogelijk minder "stress-gerelateerd vergeten" dan zij die herstudie als studeertechniek hanteerden.
Referenties
Smith, A. M., Floerke, V. A., & Thomas, A. K. (2016). Retrieval practice protects memory against acute stress. Science, 354(6315), 1046–1048. https://doi.org/10.1126/science.aah5067
Reacties
Een reactie posten