Retrieval Practice beschermt het geheugen tegen acute stress

 Feedback geven of bedenkingen formuleren? Lees misschien eerst deze disclaimer of Over deze blog. 

Retrieval practice of het zich actief leerstof trachten te herinneren na een initieel leermoment, is een effectieve leerstrategie. Vergeleken met bijvoorbeeld herstuderen, bevordert het zeker op langere termijn het leren of onthouden van het geleerde. Retrieval practice (RP) heeft echter ook indirecte effecten, zoals het geven van info aan zowel docent als lerende over de stand van zaken, indien het een ingeburgerde praktijk in de instructie is kan het helpen uitstelgedrag te vermijden en RP kan er toe bijdragen toetsstress te verminderen.

Smith et al. (2016) onderzochten in "Retrieval practice protects memory against acute stress" of studenten op een eindtoets die voorafgegaan werd door een stress-situatie, beter scoorden indien zij bij het studeren RP hadden toegepast of een herstudiemethode.

De participanten werden onderverdeeld in vier condities:

- herstudie zonder stressvolle situatie voorafgaand aan de eindtoets;
- herstudie mét stressvolle situatie voorafgaand aan de eindtoets;
- RP zonder stressvolle situatie voorafgaand aan de eindtoets;
- RP mét stressvolle situatie voorafgaand aan de eindtoets.

Op de eindtoets (24u na de laatste studiefase afgenomen) bleek dat de RP conditie mét stressvolle situatie beter scoorde vergeleken met zowel de herstudie conditie mét als zonder stressvolle situatie (stress werd geïnduceerd door participanten voorafgaand aan de eindtoets een speech te laten geven of wiskundige problemen te laten oplossen voor een jury en peers).
Tevens was het verschil tussen de twee RP condities verwaarloosbaar. Volgens de onderzoekers "as though stress had not been present" (de stressed conditie scoorde zelfs iets hoger op de eindtoets afgenomen 25 minuten na de stressvolle gebeurtenis).

De onderzoekers geven ook een mogelijke verklaring voor dit feit. Een theorie bestaat er in dat bij RP meerdere geheugensporen aangelegd worden. In geval van stress kan de vrijgekomen cortisol het ophalen van info via één of meerdere geheugensporen verhinderen, maar blijven andere geheugensporen beschikbaar om de herinnering toch nog mogelijk te maken.

Studenten die voorafgaand aan een examen toets-stress ervaren, zouden op basis van deze bevindingen mogelijk minder "stress-gerelateerd vergeten" dan zij die herstudie als studeertechniek hanteerden. 

Referenties

Smith, A. M., Floerke, V. A., & Thomas, A. K. (2016). Retrieval practice protects memory against acute stress. Science, 354(6315), 1046–1048. https://doi.org/10.1126/science.aah5067


Reacties