Feedback geven of bedenkingen formuleren? Lees misschien eerst deze disclaimer of Over deze blog.
Vooraf
Dit is een aangepaste en uitgebreidere versie van een post die ik eerder op MusX- en LinkedIn deed.
Wat is het effect van het bekijken van een uitlegvideo voordat dezelfde leerinhoud bestudeerd wordt in een handboek? Dat onderzochten Marie-Christin Krebs en collega's (2024), door studenten hoger onderwijs een video of het transcript daarvan te laten bestuderen, gevolgd door het bestuderen van dezelfde leerinhoud in een handboek. Daarnaast werd nog een onderscheid gemaakt tussen studenten die wél of geen tussentijdse vragen kregen als prompts.
Wat is het effect van deze combinatie van verschillende media (video eerst => papier) die in de praktijk zeker gangbaar is?
NB: onderzoek van Zumbach et al. (2022) toont bijvoorbeeld aan dat als lerenden leerinhoud alleen bestuderen via video, ze de inhoud als 'makkelijker' beschouwen. Daardoor zijn ze geneigd minder inspanning te leveren en succes in grotere mate toeschrijven aan het medium dan aan zichzelf (appraisal and attribution principle). Een belangrijke vraag is dus of de video die getoond wordt studenten een illusion of understanding geeft, of net zorgt voor een reëel beeld van de complexiteit en hun mate van begrip. Hierdoor weten dat ze een cognitieve inspanning zullen moeten leveren. Als ze hun succes toeschrijven aan het medium, zal dit hun zelfeffectiviteit en motivatie niet ten goede komen.
Het onderzoek
141 studenten (uit een lerarenopleiding en opleiding psychologie) bestudeerden eerst een video van 5'34'' of het transcript ervan in 814 woorden over test-anxiety. De studenten kregen vervolgens al dan niet zes tussentijdse vragen te beantwoorden (vijf cognitief, één metacognitief) en bestudeerden daarna het hoofdstuk van tien pagina's over test-anxiety in een handboek. De post-test bestond uit 13 zowel open als gesloten vragen.
Studenten in de videogroep overschatten hun kennis niet, integendeel, zeker als er tussentijdse vragen na de video volgden. Zij rapporteerden wel een 'passievere' manier van leren met video (vergeleken met de transcriptgroep), maar ze waren zich hier zeker in combinatie met de tussentijdse vragen van bewust, voordat ze met het handboek aan de slag gingen.
De prompts met de tussentijdse vragen, bevorderden de leeruitkomsten in de videogroep, maar niet in de transcriptgroep (deze presteerden zelfs minder goed als het transcript gevolgd werd door tussentijdse vragen).
De auteurs vermoeden dat motivationele redenen een rol speelden in waarom de combinatie transcript plus tussentijdse vragen, leidde tot minder goede leeruitkomsten. Maar ze kunnen er geen exacte vinger op leggen. Wel bleken de studenten in de videogroep deze tussentijdse vragen beter te beantwoorden dan de studenten in de transcriptgroep (en deze kwaliteit van de antwoorden hing samen met de leeruitkomsten). Dit bevestigt wellicht dat leren van woord en beeld, tot betere verwerking leidt dan leren van (geschreven) woorden alleen.
Samenvattend lijkt in deze studie het stellen van vragen tussen een initiële uitlegvideo en het uitgebreider bestuderen in een handboek aangewezen, en lijkt deze combi bij studenten niet te leiden tot een nefaste illusion of understanding. Nog dit: de studie werd online afgenomen, wat minder controle met zich meebrengt, maar anderzijds wellicht meer aansluit bij de realiteit.
Bronnen
Krebs, M.-C., Braschoß, K., & Eitel, A. (2024). Does watching an explainer video help learning with subsequent text? – Only when prompt-questions are provided. Learning and Instruction, 94, 101988. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2024.101988
Zumbach, J., Zeitlhofer, I., Mann, B., Hoermann, S., & Reisenhofer, B. (2022). The appraisal principle in multimedia learning: Impact of appraisal processes, modality, and codality. Multimodal Technologies and Interaction, 6(7), 58. https://doi.org/10.3390/mti6070058
Reacties
Een reactie posten