Notities nemen met de pen of via een elektronisch device?


Feedback geven of bedenkingen formuleren? Lees misschien eerst deze disclaimer of Over deze blog.


Bijgewerkt op 13/1/2020 (onderdeel 'enkele nuances bij bovenstaande conclusie)

Over dit onderwerp deelde ik reeds deze blogpost op basis van het artikel  van Mueller en Oppenheimer (2014) The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking.
Enige nuance bij de conclusie in het artikel van Mueller en Oppenheimer, namelijk dat notities nemen geschreven met de hand leidt tot betere leerprestaties vooral bij inzichtelijke vragen en op lange termijn, wordt beschreven in een recente post van Dr. Megan Sumeracki How should students take notes? (Sumereacki is een drijvende kracht achter de immer interessante en goed leesbare website The Learning Scientists en mede auteur van een aanrader Understanding how we learn).

De reden voor dit verschil zou liggen in het gegeven dat studenten op een laptop sneller typen en meer letterlijk de info overnemen. Studenten die met de hand schrijven herformuleren meer in eigen woorden zodat er reeds een vorm van encodering van de informatie plaatsvindt bij het nota-nemen.

Enkele nuances bij bovenstaande conclusie:

- Mueller en Oppenheimer vonden alleen verschillen in leerresultaten tussen beide groepen indien de notities achteraf mochten herbestudeerd worden;
- In een onderzoek van Bui, Myerson, and Hale (2013) bleken studenten die nota's namen per computer, beter te presteren op assessment dat kort na het nemen van notities plaatsvond dan de pen-groep;
- Onderzoek van Fiorela en Mayer uit 2017 toonde dan weer aan dat het net de computer-groep was die beter presteerde op assessment (waarbij de notities mochten bestudeerd worden) vergeleken met de pen-groep, zowel wat betreft feitenkennis, kennis waarbij transfer nodig was als het maken van tekeningen (Mayer is ook bekend vanwege zijn multimediaprincipes; eigen toevoeging).
- In een studie van Luo, Kiewra, Flanigan, and Peteranetz (2018) werden vier condities gecreëerd op basis van medium waarmee nota's genomen werden en de mogelijkheid tot herstudie of niet. Hierbij presteerde de pen-groep alleen beter mits herstudie en de computer-groep licht beter zonder herstudie.
- In januari 2020 verscheen dan ook nog deze studie, waarbij er in een replicatie van Mueller en Oppenheimer geen positief effect werd gevonden van het nemen van nota's vergeleken met notities nemen op een laptop. Het betrof een onderzoek waarbij er tussen het nemen van de nota's en het afleggen van de test géén studietijd van de nota's ingelast werd (Urry, 2019)

Wat betekent dit nu?

Een voorzichtige conclusie zou kunnen zijn, dat nota's nemen met de hand voordeliger is als deze nota's opnieuw mogen bestudeerd worden (wat meestal wel het logische geval is; eigen toevoeging), informatie langere tijd dient onthouden te worden en als het visuele of conceptuele informatie betreft.
Sumeracki merkt tot slot nog op dat het hier gecontroleerde studies betrof, waarbij studenten niet geconnecteerd waren met internet en mogelijke afleiding hierdoor dus uitgesloten was. In een real-life klassituatie gaan deze afleiders wellicht voor nog mindere leeruitkomsten zorgen wat de computergroep betreft.

Bron

Urry, H. L. (2019, February 9). Don't Ditch the Laptop Just Yet: A Direct Replication of Mueller and Oppenheimer's (2014) Study 1 Plus Mini-Meta-Analyses Across Similar Studies. https://doi.org/10.31234/osf.io/vqyw6
How Should Students Take Notes?. (2019). The Learning Scientists. Geraadpleegd op 2 augustus 2019, van http://www.learningscientists.org/blog/2019/7/25-1

Reacties